Innehållsförteckning
- Byggbolag investerar i ny infrastruktur
- Skanska aktie och finansiella utsikter
- Stora projekt inom spårbunden trafik
- Byggnadsteknik och hållbara lösningar
- Framtida utveckling av kollektivtrafik
Byggbolag investerar i ny infrastruktur
Skanska har tecknat ett betydande kontrakt värt 252 miljoner euro (cirka 2,9 miljarder kronor) för uppförandet av en modern tramdepå i Helsingfors. Projektet markerar en viktig milstolpe i utvecklingen av Finlands kollektivtrafiksystem och stärker samtidigt Skanskas position som ledande infrastrukturutvecklare i Norden.
Den nya anläggningen, som kommer att täcka en yta på 41 000 kvadratmeter, planeras rymma cirka 50 spårvagnar och inkludera omfattande servicefaciliteter för dagligt underhåll och reparationer. Byggstarten är planerad till första kvartalet 2025, med färdigställande under andra kvartalet 2029.
Strategisk utveckling av kollektivtrafiken
Projektet är en del av en större satsning på Helsingfors kollektivtrafiksystem, där den nya tramdepån spelar en central roll. Investeringen kommer att bidra till:
- Ökad kapacitet för spårvagnstrafiken
- Modernare och effektivare underhållsmöjligheter
- Förbättrad driftsäkerhet i kollektivtrafiken
- Miljöcertifiering enligt BREEAM Outstanding
Samverkan mellan expertpartners
För att säkerställa projektets framgång har Skanska bildat ett konsortium med flera erfarna partners, inklusive City Transport, Sipti Infra, Sweco, Rejlers och Arkkitehtityöhuone APRT. Detta samarbete bygger vidare på Skanskas tidigare erfarenheter från liknande projekt, som exempelvis bussdepån i Göteborg som är under konstruktion.
Projektet följer Skanskas långsiktiga strategi att stärka sin position inom hållbar infrastrukturutveckling i Norden. Företaget har sedan tidigare en stark närvaro i Finland, där de 2011 förvärvade Soraset Yhtiöt Oy och därmed ytterligare befäste sin position inom infrastrukturprojekt i landet.
Stark orderingång stärker finansiell position
Det omfattande tramdepåkontraktet i Helsingfors förstärker Skanskas redan stabila finansiella position. Under tredje kvartalet 2024 ökade företagets orderbokningar med 63 procent, justerat för valutaeffekter. Det nya kontraktet på 252 miljoner euro kommer att inkluderas i de nordiska orderbokningarna för fjärde kvartalet 2024.
Ökad orderbok inom infrastruktur
Medan bostadsbyggandet i Norden visar en nedåtgående trend, fortsätter anläggningsmarknaden att uppvisa stabilitet. Skanska har redan uppnått en 15-procentig ökning i operativ inkomst under tredje kvartalet 2024, och det nya kontraktet i Helsingfors väntas bidra till fortsatt positiv utveckling.
Företagets fokus på större infrastrukturprojekt har visat sig vara en framgångsrik strategi, särskilt i en tid då den traditionella bostadsmarknaden står inför utmaningar. Den starka orderboken inom infrastruktur ger Skanska en stabil grund för fortsatt tillväxt, med särskilt fokus på offentliga investeringar i transportinfrastruktur.
- Orderingång ökad med 63% (Q3 2024)
- Operativ inkomst upp 15%
- Stabil utveckling inom anläggningsmarknaden
- Fokus på offentliga infrastrukturinvesteringar
Skanskas strategi att diversifiera sin verksamhet mellan olika marknadssegment, med särskilt fokus på infrastruktur och offentliga projekt, har visat sig vara framgångsrik i det rådande marknadsläget. Detta illustreras tydligt genom det nya kontraktet i Helsingfors, som representerar en betydande förstärkning av företagets position inom nordisk infrastrukturutveckling.
Omfattande satsningar på spårbunden trafik
Skanskas nya tramdepåprojekt i Helsingfors markerar ytterligare ett strategiskt steg i företagets långsiktiga satsning på spårbunden trafik i Norden. Den 41 000 kvadratmeter stora anläggningen kommer att bli en central del i Helsingfors expanderande kollektivtrafiknätverk och spela en avgörande roll för stadens framtida transportinfrastruktur.
Teknisk innovation i fokus
Den nya tramdepån utformas med särskilt fokus på teknisk innovation och hållbarhet. Anläggningen planeras för att hantera cirka 50 spårvagnar och kommer att inkludera avancerade servicefaciliteter för dagligt underhåll och reparationer. En central aspekt i projektet är miljöcertifieringen enligt BREEAM Outstanding, vilket ställer mycket höga krav på energieffektivitet och hållbara byggnadslösningar.
- Kapacitet för 50 spårvagnar
- Moderna underhållsfaciliteter
- Högsta nivå av miljöcertifiering
- Energieffektiva tekniska lösningar
Strategisk utveckling av kollektivtrafiken
Projektet är en del av en större satsning på Helsingfors kollektivtrafiksystem, där den nya tramdepån kommer att spela en nyckelroll i stadens ambitioner att utveckla och modernisera sin spårbundna trafik. Med en planerad byggstart under första kvartalet 2025 och färdigställande under andra kvartalet 2029, representerar projektet en långsiktig investering i hållbar stadsinfrastruktur.
Genom att kombinera modern teknik med hållbara lösningar skapar Skanska förutsättningar för en effektivare och mer miljövänlig kollektivtrafik. Den nya tramdepån kommer att bli en viktig knutpunkt i Helsingfors framtida transportsystem och bidra till stadens mål om minskade koldioxidutsläpp och förbättrad mobilitet för invånarna.
Byggnadsteknik och hållbara lösningar
I Helsingforsprojektet implementerar Skanska flera avancerade tekniska lösningar för att säkerställa långsiktig hållbarhet och effektivitet. Den nya tramdepån, som ska certifieras enligt BREEAM Outstanding, representerar företagets mest ambitiösa miljösatsning hittills inom transportsektorn i Finland.
Innovativa tekniska lösningar
För att uppnå de högt ställda miljömålen implementerar Skanska flera innovativa byggnadstekniska lösningar. Företaget har utvecklat metoder som minimerar klimatpåverkan genom hela byggprocessen, från materialval till energiförbrukning. Detta inkluderar användning av energieffektiva material och implementering av cirkulära byggmetoder som minskar resursförbrukningen.
- Energieffektiva byggnadsmaterial
- Cirkulära byggprocesser
- Optimerade underhållssystem
- Resurseffektiv vattenhantering
Miljöcertifiering i världsklass
BREEAM Outstanding-certifieringen, som är den högsta nivån inom detta miljöcertifieringssystem, ställer exceptionellt höga krav på byggnadens miljöprestanda. För att uppnå denna certifiering har Skanska implementerat ett omfattande system för övervakning och styrning av energiförbrukning och resursutnyttjande.
I linje med företagets långsiktiga miljöstrategi har Skanska även kopplat chefernas bonusar till uppfyllandet av klimatmålen. Detta initiativ, som omfattar cirka 400 högre chefer, syftar till att minska företagets årliga utsläpp med 7 procent. Den nya tramdepån i Helsingfors blir ett viktigt projekt för att demonstrera denna ambition i praktiken.
Framtidssäkrad infrastruktur
Den tekniska utformningen av depån har planerats för att möta framtidens krav på kollektivtrafik. Med en kapacitet för cirka 50 spårvagnar inkluderar anläggningen avancerade servicefaciliteter för dagligt underhåll och reparationer, vilket optimerar driftseffektiviteten och förlänger fordonens livslängd.
Genom att kombinera modern byggnadsteknik med hållbara lösningar skapar Skanska en anläggning som inte bara möter dagens miljökrav utan även är rustad för framtidens utmaningar inom kollektivtrafiken. Detta projekt blir en viktig referenspunkt för hur moderna infrastrukturprojekt kan bidra till en mer hållbar stadsutveckling.
Framtida utveckling av kollektivtrafik
Den nya tramdepån i Helsingfors är en central del i stadens omfattande satsning på att modernisera och utöka sitt kollektivtrafiksystem. Med en planerad öppning 2029 kommer anläggningen att spela en nyckelroll i stadens ambitioner att utveckla en mer hållbar och effektiv kollektivtrafik.
Utökad kapacitet för framtidens behov
Helsingfors står inför betydande förändringar i sitt kollektivtrafiksystem under de kommande åren. Den nya Vantaa light rail-linjen, som planeras vara färdig samtidigt som depån 2029, förväntas transportera cirka 31 000 passagerare dagligen. Detta kompletteras av West Helsinki light rail-projektet, som beräknas hantera 40 000 dagliga resenärer fram till 2030.
Miljövinster och effektivare drift
Satsningen på spårbunden trafik ger betydande miljöfördelar. Erfarenheter från liknande projekt, som “Raide Jokeri” tramlinjen som öppnade 2023, visar på markanta förbättringar:
- 85% minskning av koldioxidutsläpp
- 95% reduktion av kväveutsläpp
- Fördubblad passagerarkapacitet jämfört med busstrafik
- Förbättrade förutsättningar för stadsutveckling
Strategisk stadsutveckling
Den nya tramdepån är strategiskt placerad för att stödja Helsingfors expanderande spårvagnsnät. Linje 13, som planeras att öppna under 2024, kommer att förbättra kopplingarna mellan metro- och järnvägsstationer med turer var tionde minut på vardagar och var tolfte minut under helger. Detta förväntas inte bara förbättra kollektivtrafiken utan även stimulera kommersiell och bostadsutveckling i de berörda områdena.
Med kapacitet för cirka 50 spårvagnar kommer den nya depån att säkerställa effektiv drift och underhåll av den växande vagnparken, vilket är avgörande för att möta det ökande transportbehovet i staden. Anläggningens moderna servicefaciliteter kommer att bidra till förbättrad driftsäkerhet och optimerad fordonsunderhåll.